Tillsammans kan vi göra skillnad!!

Direktlänk till inlägg 6 juni 2012

Musikhjälpen 2011

Av Grim Rosendahl Svanberg - 6 juni 2012 14:58

Våga öppna famnen och visa att du finns för omvärlden

 

Ett historisk citat, som har följt med mig genom åren är följande. ”Behandla andra som du vill bli behandlad själv”.


Bland det finaste jag känner till är, konsten om att vara snäll och viljan om att hjälpa människor. Tanken på ett liv utan hjälpsamhet och godhet får mig att falla ner på knä. Jag beundrar starkt människor med strävan om att sprida värme. Det är goda människor med stora hjärtan. I just detta nu, vid skrivandes stund så finns det säkerligen miljontals med individer, som är i nöd av hjälp. Den tanken ger mig bröstsmärtor. Nu vet jag att det finns många hjälporganisationer ute i världen, som tillsammans bidrar för en obeskrivligt stor hjälp, till många människor. Jag vill i detta nu lägga fokus på ett specifikt program som jag ordagrant verkligen älskar.


Jag pratar om Musikhjälpen 2011, som enligt min mening, var det program under förra året som visade mest kärlek, förståelse och betydelse.


Jag ingick i truppen av miljoner tittare/lyssnare som i julas satt fastspikade framför SVT play nästan sex dagar i sträck. Det är få ord som beskriver hur glad man blev när man följde programmet och upptäckte hur många människor i Sverige som verkligen visar hjärta för omvärlden och sponsrar med pengar. Människorna runt om i detta underbara avlånga land slutade aldrig att förvåna, dag efter dag så hamnade man i chock, positiva sådana. Det får mig att le än idag, när jag tänker tillbaka.


Jag tycker att programledarna Kodjo, Jason och Gina gjorde ett suveränt arbete, vilka fantastiska personligheter dessa människor är. Deras ständiga positiva närvaro vill jag nu såhär i efterhand verkligen skänka en oerhörd tacksamhet för, kärlek till er. Men jag vill såklart även skänka minst lika mycket kärlek till alla som engagerade sig och visade medkänsla och förståelse.


Budskapet med detta program är inte att folk bara ska skänka pengar, det är mer ett plus i kanten. Utan själva budskapet går ut på att människor ska visa mer engagemang för omvärlden och inte bara under denna vecka, utan ständigt, tror jag. Om fattigdomen ska besegras så måste vi alla engagera oss och hjälpa till.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Grim Rosendahl Svanberg - 19 juli 2012 17:52

Varje kväll när jag ska tacka för dagen och försöka somna in. Så slår alltid en och samma tanke mig. – Tänk att just nu så är det flera miljoner människor som är i behov av hjälp, och här ligger jag. I en mjuk säng. Ett kylskåp fyllt med mat, e...

Av Grim Rosendahl Svanberg - 19 juli 2012 13:18

Det ska bli riktigt härligt att få vara ledig hela helgen måste jag få säga, med start imorgon. Jag misstänker att det kommer bli ganska mycket roligt att göra. Det är många vänner som är på humör att hitta på saker samt vill ses. Jag ska dessutom fö...

Av Grim Rosendahl Svanberg - 18 juli 2012 18:02

Dagen har än så länge varit rolig med många härliga personer i korridorerna runt om kring i huset. Just nu sitter jag och funderar på hur jag ska lägga upp småtimmarna efter jobbet. Det är ju fortfarande några arbetstimmar kvar. Jag tror faktiskt att...

Av Grim Rosendahl Svanberg - 18 juli 2012 13:29

Hallå på er! Vilket hagel som störtade ner över Stockholm under förmiddagen, det var länge sedan jag stötte på ett sådant envist oväder. Men det är bara att gilla läget och göra det bästa av situationen. Jag har precis anlänt till jobbet, men tycker ...

Av Grim Rosendahl Svanberg - 17 juli 2012 15:21


 Svensk damhandboll kan jämföras med en stjärnhimmel Det kryllar av unga handbollsstjärnor i landet   Argentina, Tjeckien, Spanien och Serbien är några skickliga lag som tillsammans delade en gemensam nämnare. Alla fick nämligen skrivas som för...

Ovido - Quiz & Flashcards