Tillsammans kan vi göra skillnad!!

Direktlänk till inlägg 10 juni 2012

Stockholm, en bricka i spelet

Av Grim Rosendahl Svanberg - 10 juni 2012 00:09

                                                  Del 2 


Det finns obeskrivligt många olika platser jag vill besöka, så jag vet
inte ens vart jag ska börja. En långresa är något jag på senare dagar har
blivit väldigt nyfiken på. Att resa runt i ett par månader och inte bara på en
plats i en vecka, det tror jag kan vara en upplevelse i sig. Tänk alla
uppleveler på vägen. Tågluffa i Asien eller i Europa har jag tankar kring. Bara
spontant hoppa på ett tåg, bestämma ett delmål och därefter får man helt enkelt
se vart vindarna leder än. Det skulle jag mer än gärna vilja prova på.


Jag har som sagt inte så många resor i bagaget. Att höra om ett land och
deras samhälle genom tv eller radio medför en viss form av tolkningar. Man kan
ha förutsatta meningar om ett land, att Afrika är oerhört fattigt eller att
ibiza är festens ö. Genom information via tv/radio och internet kan man skapa
egna tolkningar om vad som försiggår där. Jag skapar alltid egna bilder av det
samhälle jag ska besöka. Det är inget konstigt med det. Men vad jag vill komma
fram till är att det bästa sättet att ta reda på om ens förutfattade meningar
stämmer, är att åka dit själv och se det hela med ens egna ögon. Ett exempel
värt att nämna är när jag hade klivit in i hissen i Eiffeltornet och sakta
började åka upp mot toppen. Det var länge sedan jag blev så pirrig i magen,
gåshuden gick inte att missa. Jag hade klart för mig sedan tidigare att det var
högt, men inte i närheten av så högt som det faktiskt var. Utsikten var
oslagbar, det var ett praktiskt exempel på en upplevelse som åkte direkt in i
minnet. Att man kan bygga ett sådant högt torn är för mig obegripligt.


Jag vill beskriva mig själv som en ung oerfaren grabb från Stockholms
lilla söderort Gröndal, med oändligt många mål och ideer. Jag har miljontals
med mål som jag vill uppnå. Fast jag har nu börjat intala mig själv att det går
inte att uppnå alla ens mål på några dagar. Man måste lägga upp en planering
med delmål. Jag uppskattar starkt media som tv, radio och tidningar. Journalist
är ett yrke som jag känner skulle passa in på mig. Det är en stor bransch, där
det gäller att göra ett bra jobb och synas för att nå dit man vill. Tron om att
få sitt drömjobb på några dagar, kan man ha. Men det blir desto svårare att
uppfylla. Fast man måste vara bestämd och besluten om att man ska klara målet.
Jag har en lång väg kvar, men jag ska klara det med hjälp av min vilja och tro.

  

 

I detta skede var jag och min familj påväg till Egypten. Mars 2012

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Grim Rosendahl Svanberg - 19 juli 2012 17:52

Varje kväll när jag ska tacka för dagen och försöka somna in. Så slår alltid en och samma tanke mig. – Tänk att just nu så är det flera miljoner människor som är i behov av hjälp, och här ligger jag. I en mjuk säng. Ett kylskåp fyllt med mat, e...

Av Grim Rosendahl Svanberg - 19 juli 2012 13:18

Det ska bli riktigt härligt att få vara ledig hela helgen måste jag få säga, med start imorgon. Jag misstänker att det kommer bli ganska mycket roligt att göra. Det är många vänner som är på humör att hitta på saker samt vill ses. Jag ska dessutom fö...

Av Grim Rosendahl Svanberg - 18 juli 2012 18:02

Dagen har än så länge varit rolig med många härliga personer i korridorerna runt om kring i huset. Just nu sitter jag och funderar på hur jag ska lägga upp småtimmarna efter jobbet. Det är ju fortfarande några arbetstimmar kvar. Jag tror faktiskt att...

Av Grim Rosendahl Svanberg - 18 juli 2012 13:29

Hallå på er! Vilket hagel som störtade ner över Stockholm under förmiddagen, det var länge sedan jag stötte på ett sådant envist oväder. Men det är bara att gilla läget och göra det bästa av situationen. Jag har precis anlänt till jobbet, men tycker ...

Av Grim Rosendahl Svanberg - 17 juli 2012 15:21


 Svensk damhandboll kan jämföras med en stjärnhimmel Det kryllar av unga handbollsstjärnor i landet   Argentina, Tjeckien, Spanien och Serbien är några skickliga lag som tillsammans delade en gemensam nämnare. Alla fick nämligen skrivas som för...

Ovido - Quiz & Flashcards