Tillsammans kan vi göra skillnad!!

Direktlänk till inlägg 28 maj 2012

Vilket jävla gäng!

Av Grim Rosendahl Svanberg - 28 maj 2012 17:55

Swithiod Handboll 92


Den ädla och omtyckta klubben Swithiod bildades 1900. Namnet i sin tur kommer ifrån Svitjod, som
betydde Svea rike på Vikinga tiden. Vilket är detsamma som Nuvarande Svealand.
Föreningens B lag Gauthiod byter Göta Rike, där med också Götaland.

 

Tårar, glädje, uppskattning, turneringar, fester, träningar, matcher, Västertorpshallen, gröndalsskolan, blommensbergskolan, bussresor.


Detta är några saker som beskriver Swithiod 92 genom tiden.

Vårt lag bestod i princip av grabbar som alla var uppväxta på samma gator. Vi har sedan
barnsben känt varandra. Nästintill alla har gått i skolor kretsat till Gröndal/Liljeholmens områden.

Allt började i Gröndalsskolans gympasal på eftermiddagarna. Pekka lockade dit många och intresset blev stort, tillslut så stort, att ett lag kom upp i diskussionerna. Och visst, några månader senare blev det ett faktum, Swithiod
handboll hade fått ett nytt lag, i form av Swithiod pojkar 92. Där började resan, vi var ett fåtal grabbar från början. Men med åren så gick ryktet, och fler blev intresserade. I 5an, så visade det sig vilka som skulle lägga grunden för laget.


En handbollsresa som har pågått i över 13 år. Nu sitter jag här i skrivandes stund och tänker tillbaka under åren. Jag måste i ärlighetens namn säga att jag är så oerhört glad att jag började spela handboll. För att uttrycka mig väl, ”vilket jävla gäng” man har gjort resan tillsammans med. Roligt är bara förnamnet av vad vi har haft under åren. Ingen har väll glömt i Sollefteå, när vi kidnappade Felix mitt i stan, det får en att börja garva än idag. Eller utgångarna i Granollers, så som Partille discon. Inte minst när farsan moonade på vägen till Göteborg. För att inte glömma Gerrys oemotståndliga Swittefester. I princip hela laget gick i Blommensbergsskolan, bara det säger vilken sammanhållning vi hade. Vi var ett kompisgäng som umgicks på fritiden, och tillsammans var vi även Swithiod 92 och idag, är vi dessutom en del av A laget.


Jag har under mina år avverkat två andra klubbar, Bolton och Hammarby i
fråga. Men jag kan på rak arm tala om för er att glädjen för sporten aldrig var densamma som med juniorlaget i Swithiod. Det var liksom mitt lag, för att tala klarspråk. Det är där jag hör hemma, vilket visade sig då jag ständigt fick längtan tillbaka. Att jag alltid var välkommen tillbaka säger sitt också. Alla timmar, träningar så som matcher och turneringar som man har avverkat tillsammans har lagt sina spår i ens hjärta. Det blir som en familj för en.

Jag hoppas för all del att juniorårens slut blir startskottet på en ny resa, fast med A laget. Jag kommer alltid ha en speciell relation till 92 grabbarna, det kan jag erkänna. Men vi är tjugo år, det är nu handbollen börjar på allvar.
Resorna är inte över på grund av att junioråren är det. Allt är upp till oss, och vad vi vill.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Grim Rosendahl Svanberg - 19 juli 2012 17:52

Varje kväll när jag ska tacka för dagen och försöka somna in. Så slår alltid en och samma tanke mig. – Tänk att just nu så är det flera miljoner människor som är i behov av hjälp, och här ligger jag. I en mjuk säng. Ett kylskåp fyllt med mat, e...

Av Grim Rosendahl Svanberg - 19 juli 2012 13:18

Det ska bli riktigt härligt att få vara ledig hela helgen måste jag få säga, med start imorgon. Jag misstänker att det kommer bli ganska mycket roligt att göra. Det är många vänner som är på humör att hitta på saker samt vill ses. Jag ska dessutom fö...

Av Grim Rosendahl Svanberg - 18 juli 2012 18:02

Dagen har än så länge varit rolig med många härliga personer i korridorerna runt om kring i huset. Just nu sitter jag och funderar på hur jag ska lägga upp småtimmarna efter jobbet. Det är ju fortfarande några arbetstimmar kvar. Jag tror faktiskt att...

Av Grim Rosendahl Svanberg - 18 juli 2012 13:29

Hallå på er! Vilket hagel som störtade ner över Stockholm under förmiddagen, det var länge sedan jag stötte på ett sådant envist oväder. Men det är bara att gilla läget och göra det bästa av situationen. Jag har precis anlänt till jobbet, men tycker ...

Av Grim Rosendahl Svanberg - 17 juli 2012 15:21


 Svensk damhandboll kan jämföras med en stjärnhimmel Det kryllar av unga handbollsstjärnor i landet   Argentina, Tjeckien, Spanien och Serbien är några skickliga lag som tillsammans delade en gemensam nämnare. Alla fick nämligen skrivas som för...

Ovido - Quiz & Flashcards