Tillsammans kan vi göra skillnad!!

Alla inlägg den 5 juli 2012

Av Grim Rosendahl Svanberg - 5 juli 2012 17:30

Somnade till på två röda när jag kom hem ifrån jobbet idag, grymt skönt! Nu är jag dock 

super pigg. Jag har bestämt mig för ett gympass ikväll, " ETT MÅSTE!" kvällen är ju

fortfarande ung. Imorgon vid lunchtid efter jobbet så bär det av mot Nyköping, och landet. För att få andas

friskare luft osv.. Härligt att få se småsyskonen mina, men självklart Mor och adis också!!

Här har ni en bild ifrån onsdags när jag var ute med brorsan och mina älskade kusiner. :D

Det var inte igår det.   

Av Grim Rosendahl Svanberg - 5 juli 2012 11:42

"Den sorgliga och ärliga verkligheten.."


Sommaren innebär inte bara mysiga sommarkvällar, färgglada parker och ljuvliga sommardofter. Nej, tyvärr finner vi fler obehagliga följder av sommaren. Sommaren blir likt en högaktuell tid för misshandel och sexuella övergrepp.  Det blir i överlag vanligare under dessa semestertider, grunden till det är en gåta. Jag vet inte om värmen stärker lusten för det eller om nattlivet och alkoholmissbruket blir en medverkande anledning. Förmodligen är alkoholen en aktuell kandidat till att misshandlingar och sexuella övergrepp blir vanligare under sommartid. Det är väldigt sorgligt att det ska behöva vara så, detta är en tid där man ska få chansen att känna njutning av sommarvindarna och samtidigt få ha roligt. Istället för att behöva gå runt med en ständig spänning och nervositet för att något ska inträffa.


När min bror och hans vänner tidigt i morse var på väg hem från en natt i stan, så blev  de utan någon anledning påhoppade av några killar. De hade precis stigit av nattbussen vid Liljeholmen, då en bil i full fart stannade till vid dem. Ut ur bilen hoppade en man som började använda nävarna hejvilt mot min bror och hans vänner. Min bror klarade sig utan slag, men desto värre blev det för vännerna hans, som fick ett och annat knytnävslag i ansiktet. Gärningsmannens resterande vänner satt kvar i bilen och skrek till honom att fortsätta slå, fast hårdare. Allt gick så snabbt menar min bror, högst tio sekunder. Sedan var bilen inte aktuell på synavstånd..


Jag måste bokstavligt talat säga att sådant här är så obeskrivligt sorgligt. Tänk er att ni har haft en underbar kväll med era vänner, som sedan inom loppet på någon minut kommer förstöras totalt. En av killarna hade precis kommit hem från en lång utlandssemester och hans vänner ville i samband med det ge honom ett varmt välkomnande tillbaka. Följden till det som över hela kvällen hade varit lyckat, blev att han på vägen hem skulle bli misshandlad. Det gör ont inom mig när jag tänker på det. Ett mörker föll över ögonen mina när min bror ringde mig i chocktillstånd tidigt i morse för att berätta vad de hade råkat ut för. Att dessa gärningsmän går fria på stadens alla gator, gör inte saken bättre. Förmodligen var detta varken första eller sista gången heller..

 

Tankarna är många, hur ska vi få ett stopp på det där? Tillsammans kan vi göra skillnad.


Av Grim Rosendahl Svanberg - 5 juli 2012 06:20

IF Swithiod, från div tre till div ett inom loppet av två år!

"förändringen jag aldrig hade räknat med"


Bara för några få år sedan så låg Swithiods A lag i Allsvenskan. Lagets spelartrupp var fylld med stora namn. Sedan kom vändpunkten som satte punkt för det framstående laget. Plötsligt låg inte klubben i Allsvenskan längre, utan nämligen i division ett. Det var där jag, Grim Rosendahl kom med i spelet för tre år sedan. Jag blev uppflyttad från juniorlaget och var förväntansfull inför kommande säsong. Det skulle inom kort visa sig att vår säsong i division ett skulle bli kortvarig. Spelarbrist låg till grunden och ett beslut skulle fattas, och det snabbt.. Därefter kom beskedet, IF Swithiod drar sig ur Division ett norra. Jag vill minnas att känslorna inombords blev många och tunga. Spelare försvann hejvilt från klubben med vinden. Vi var inte längre ett division ett lag, nej. Vi var inte längre med och kämpade vid toppen, nej. Utan vi var nu ett bottengäng i division fem. Fast, likt många andra klubbar så hade vi även ett B lag, i division tre.


Det fick styrelsen upp ögonen för och en nysatsning skulle inledas. Spelarbristen som ägde rum i föreningen började snabbt läka. Intresset blev stort och ryktet gick. Om två månader ska vi inleda serien igen. Fast varken i division tre eller två, utan nu är vi tillbaka där jag började min resa med A-laget, i division ett. Logiken till det hela är att mitt och många andra hjärtan klappar mer för IF Swithiod än för något annat lag.


Vad betyder kärlek till klubben? Jag har avverkat två andra klubbar utöver Swithiod under mina år. Det innebär ett svek mot mig själv och till klubben jag älskar. I de här fallen handlade det mer om att ”Jag hade större chans att vinna serien där”. Det är som att gå från att vara vapenvägrare till vapenälskare för att man inser att ”Jäklar, de som har vapen kan ju faktiskt vinna genom att skjuta oss”. Men jag har i samma stund alltid dragits tillbaka till klubben. Det måste, enligt min mening, symbolisera något. Jag har alltid känt mig välkommen tillbaka, fast jag under en period var ute och cyklade i mina tankar. Förmodligen så försökte jag hitta mitt riktiga ”jag”. Vilket jag nu i denna stund kan erkänna att jag har gjort. Mitt hem och min lojalitet, har under åren, alltid varit hos Swithiod och så kommer det att förbli. Jag har återupptäckt mitt nya ”egna” jag och mitt gamla handbollslag. Laget som jag alltid kommer ha en speciell relation till. Det är kärlek som jag inte riktigt kan förklara. Men, oavsett i vilken division vi spelar i, så kommer passionen och kärleken till mitt ”Switte”, att vara lika stark och trygg som den alltid har varit.


Med viljan, tron och hoppet så når du långt. Det gäller bara att du själv har inställningen och är bestämd på din sak. Hinder tillhör att möta på under resans gång, ge inte upp så lätt, vik dig inte. Det gäller att vara bättre än det du möter på. Arbeta hårt så kommer det tillslut ge resultat. Vi i Swithiod har gått ifrån division tre till division ett inom loppet av två år. Det är ett bevis på att bara om man vill, så kan man. Träna, träna och träna, ha tålamod. Jag är säker på att när vi inleder seriespelet den tjugoandra september så kommer hornen att växa på alla spelare i laget, för nu har vi ett nytt mål att uppfylla. Allsvenskan, here we come. IF Swithiod, delad glädje, är den bästa glädjen.


 

Guldet blev en sanning, Eken Cup 2011. Swithiod Herrjuniorer 92, resan vi aldrig glömmer.

Av Grim Rosendahl Svanberg - 5 juli 2012 04:35

Morgonen är ung och idag ska jag jobba förmiddag. Jag är förvånadsvärt pigg idag, även fast det inte blev allt för många timmars sömn. Taxin är här om 30 min, det är alltid lika skönt att få åka taxi till jobbet när man börjar så tidigt. Men nu måste jag hinna äta lite frulle!:)

Tidigare månad - Senare månad
Ovido - Quiz & Flashcards